نورپردازی خوب (بخش سوم)

 

هرگزچیزی را مجانی قبول نکن

 

احتمالا برایتان پیش آمده از جایی عبور کنید که بازاریابهای فروش برندهای آبمیوه شما را دعوت به یک لیوان نوشیدنی مجانی کنند و اگر قدرت نه گفتن ندارید خیلی اوقات در انتها با خرید یک بسته نوشیدنی که نیازی به آن نداشته اید آنجا را ترک کرده اید .  بعضی شرکتهای نورپردازی هم از همین تکنیک که به آن تقابل می گویند برای تحت فشار قراردادن شما برای بدست آوردن نورپردازی    پروژه تان استفاده می کنند . بگذارید برایتان واضح تر بگویم . در نورپردازی قبل از ایجاد زیرساختها ، کابل کشی ها و نصب ادوات نورپردازی بر روی نما ، پروسه ای وجود دارد تحت عنوان (طراحی نورپردازی).

مهم ترین بخش نورپردازی ، طراحی نورپردازی پروژه است بگونه ای که اگر ازبهترین ادوات نوری جهان استفاده کنید ولی طراحی نور پردازی پروژه شما ضعیف باشد نتیجه کار نا امیدتان خواهد کرد. در طراحی نورپردازی مهندس نورپرداز در یک پروسه ای زمانبر با مطالعه دقیق پروژه و نقشه های آن ، کاربری پروژه، موقعیت مکانی آن ، مطالعه رقبای شما در جهت منحصر بفرد کردن پروژه شما در منطقه و خلق ارزش افزوده حاصل از آن ، ایجاد حس دعوت کنندگی بر مشتریان و به رخ کشیدن وجه پنهان معماری پروژه در شب به تولید چند ایده نورپردازی اقدام می کنند که مبنای شما برای تصمیم گیری جهت انتخاب نورپردازی پروژه است و از بین آن ایده ها یک ایده را انتخاب خواهید کرد و به قرارداد می رسانید .

طراحی نورپردازی یک فرایند مهندسی – هنری است و پر از محاسبات پیچیده و زمانبر مهندسی به همراه فرایند برند سازی و شناخت روانشناسی مشتری است . شرکتهایی که در رقابت با شرکتهای معتبر و خوشنام ناکام هستند معمولا از این تکنیک نوشیدنی رایگان برای شکار شما استفاده می کنند یعنی به شما پیشنهاد می دهند که طراحی نورپردازی پروژه شما را رایگان انجام می دهند و گاهی برای حفظ وجهه خودشان ابراز می کنند ما برای طراحی از همه پول میگیریم ولی فقط برای پروژه شما استثنا قائل شده و رایگان طرح می زنیم . البته که این حرف را به همه می زنند ! آیا یک مهندس آرشیتکت حرفه ای برای شما رایگان طرح می زند ؟ البته که نه ... یا یک وکیل زبده به شما مشاوره رایگان می دهد ؟

پس چرا یک شرکت باید برای نورپردازی پروژه شما طرح رایگان بزند ؟ چون با این کار شما حس مدیون بودن به او را خواهید داشت و در برابر انتخابهای بهتر کور خواهید شد . شاید خرید یک بطری آب میوه بخاطر نوشیدن یک لیوان آب میوه مجانی برایتان پولی نباشد ، ولی سپردن نورپردازی پروژه تان بخاطر طراحی مجانی به یک شرکت  نتایج فاجعه باری برایتان به همراه دارد . هر شرکتی که به شما پیشنهاد طراحی رایگان را بدهد یا تازه کار است که اکثر این شرکتها زیر 3 سال ورشکست می شوند و یا یک شرکت بسیار معمولی است که در جذب اکثر پروژه های بزرگ ناکام مانده است و با این تکنیک توانسته تعدادی پروژه را شکار می کند . شرکتی که به شما طرح رایگان ارائه می دهد یعنی ایده مشتری قبلیش را به شما و ایده شما را به دیگری پیشنهاد خواهد داد و نتیجه آن نورپردازی های بدون هویت وشبیه به هم در سطح شهر است .

بگذارید پایان غم انگیز اکثر پروزه هایی که با طراحی رایگان شروع می شوند را برایتان به وضوح شرح دهم . فرض کنیم شما یک مجتمع تجاری دارید و می خواهید آنرا نورپردازی کنید .شرکت A به شما پیشنهاد طراحی رایگان برای نورپردازی مجتمع تجاریتان را میدهد و شرکت B که یک شرکت معروف است و اکثر پروژه های مطرح ، کار این شرکت است بابت طراحی و خلق ایده از شما مبلغی را در قالب قرارداد طراحی طلب می کند .

شما برای تحت فشار قرار دادن شرکت B پیشنهاد شرکت A را با آب و تاب بیان می کنید و از آنها نیز انتظار دارید طرح رایگان به شما ارئه دهند . شرکت B  چون حرفه ای فکر می کند پیشنهاد شما را براحتی رد می کند و به پیشنهاد های دیگر می پردازد که از قضا شاید یکی از آنان رقیب جدی شما باشد ، یک مجتمع تجاری دیگر در منطقه . رقیب شما به فکر مطرح شدن مجتمع تجاریش همانند بهترین مجتمع های تجاری کشور است . سطح انتظاراتش را از نورپردازی بالا می برد و می خواهد در منطقه ای که هست بهترین باشد . برای رسیدن به این هدف با شرکتی وارد مذاکره می شود که بهترین نورپردازی های کشور را انجام داده است یعنی شرکت B  . از آنجا که شرکت B  طرحی بسیار خاص و منحصر بفرد را برای رقیب شما اجرا می کند و تاثیر این نورپردازی در شب بگونه ای است که رقیب شما در جذب مشتریان بازار از شما موفق تر عمل کرده و حتی قسمتی از مشتریان شما را نیز جذب خواهد کرد . در اینجا سه برنده داریم ، شرکت A  که با طرحی رایگان پروژه شما را به چنگ آورد ، شرکت B که یک کار خاص به جمع کارهایش افزود و رقیب شما که با نورپردازی منحصر بفرد و فکر شده یکه تازی می کند و نهایتا یک بازنده داریم  یعنی شما با یک نورپردازی بسیار معمولی و تکراری . کافی است به سطح شهر بنگرید و تعداد زیادی از این نورپردازیهای معمولی و بی هویت را ببینید . اکثر آنان نتوانستند به یک لیوان نوشیدنی مجانی نه بگویند . تفاوت شما با رقیبتان در نوع نگرش و انتخابتان است: رقیب شما شرکتی را انتخاب کرد که از سالها تجربه آن شرکت در نورپردازی پروژه های بزرگ به نفع پروژه اش بهره ببرد و شما پروژه تان را قربانی تجربه اندوزی یک شرکت متوسط یا ضعیف کردید . مهم ترین توصیه من به شما این است : طراحی رایگان جایی بهتر از سطل زباله میزتان ندارد .

 

وقتی شیر علف خوار می شود

 

حتما برای نورپردازی از ادوات درجه یک استفاده کنید . ادوات درجه یک بخاطر استفاده از بهترین متریال موجود ، کیفیت ویژه تولید شان در کارخانه ، کنترل کیفی دقیق و زمان بر بودن تولیدشان همیشه گران تولید می شوند پس گران نیز به دست شما می رسند.  اگر کسی ادوات نورپردازی درجه یک را با قیمت پایین به شما پیشنهاد دهد و بر پیشنهادش اصرارکند ، از او بخواهید یک ماشین پورشه آخرین مدل بسیار ارزان را به شما نشان دهد . چنین فردی از نبود اطلاعات کافی شما در مورد استانداردهای ادوات نورپردازی ، استفاده می کند تا یک جنس درجه 2 را با ظاهری بسیار زیبا ، به شما تحت عنوان جنس درجه یک بفروشد .  همانطور که مسیح از شیطان روی گرداند به نفعتان است از این افراد دوری کنید . جنس درجه 2 در ابتدا خوب کار میکند سپس دو سناریوی همیشگی وجود دارد :

  • بین 6 ما تا یک سال خاموش می شود .
  • بعد از یکسال میزان نور آن به شدت کاهش پیدا می کند به همراه قطع شدنهای مکرر و سریع .

هزینه تولیدجنس درجه یک گاهی تا 20 برابر جنس درجه 2 می باشد ولی شما جنس درجه 2 را در نهایت به مبلغ یک دوم جنس درجه یک می خرید ، پس جنس درجه 2 بسیار گرانتر (حداقل 10 برابر گرانتر) برایتان آب میخورد .ادعای جنس درجه یک ارزان مانند این ادعاست که شیر سلطان جنگل علفخوار است .

 

توپ پینگ پونگ نشوید

 

خیلی از کارفرما ها مایلند که در ابتدا ، طرح نورپردازی را از یک شرکت نورپردازی تهیه کنند و جهت اجرای آن بین چند شرکت مناقصه برگزار کنند . شاید در ظاهر عملی هوشمندانه به نظر برسد ولی در واقع این عمل یک اشتباه استراتژیک است با پایانی باز . من در ایالات متحده با چنین پروژه هایی به دفعات برخورد داشته ام که اکثرا به مشکل خورده اند و برای باز کردن این گره کور از من به عنوان متخصص کمک خواسته اند . هر مشکلی که بعد از نورپردازی در پروژه بوجود بیاید شرکت مجری نورپردازی ایراد را متوجه طراحی غلط شرکت طراح می کند و متقابلا شرکت طراح هم مشکلات را از نوع ادوات بکار رفته ، نصب اشتباه و یا اجرای زیر ساختهای غیر استاندارد توسط شرکت مجری نورپردازی می داند . یعنی هر کدام تقصیر را بر گردن دیگری می اندازند و وسط این دعوا پروژه و اعتبار شماست که به خطر افتاده است . برای پرهیز از این اشتباه، از صفر تا صد کار یعنی از مشاوره ، طراحی ، خرید ادوات ، نصب ، گارانتی و خدمات پس از فروش را بر عهده یک شرکت قرار دهید و بجای اینکه مانند توپ پینگ پونگ بین شرکت طراح و مجری سرگردان شوید، راکت پینگ پونگ را به دست بگیرید.